نقشه پرتال حسابیران www.hesabiran.com

بازدید کننده محترم لطفآ به نشانی جدید اینترنتی سایت حسابیران www.hesabiran.com مراجعه نمائید . با تشکر مدیریت سایت حسابیران

نقشه پرتال حسابیران www.hesabiran.com

بازدید کننده محترم لطفآ به نشانی جدید اینترنتی سایت حسابیران www.hesabiran.com مراجعه نمائید . با تشکر مدیریت سایت حسابیران

سازمان تامین اجتماعی

معاون برنامه‌ریزی اداره‌کل درمان غیرمستقیم:
متن قرارداد تأمین اجتماعی با مراکز طرف قرارداد تغییر کرد
متن قرار داد سازمان تامین اجتماعی با پزشکان و مراکز تشخیصی و درمانی طرف قرار داد با هدف جلب رضایت طرفین اصلاح شد.
 

دکتر اهوازی معاون برنامه‌ریزی اداره ‌کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی در گفتگو با سایت رسمی این سازمان ضمن اعلام این مطلب افزود: براساس قانون الزام، سازمان تأمین اجتماعی ملزم به اجرای بند الف و ب ماده 3 قانون تأمین اجتماعی گردیده است که در این راستا پایه‌گذاری دفاتر رسیدگی به اسناد پزشکی در استان‌ها امکان خرید خدمات درمانی مناسب برای بیمه‌شدگان را از بخش‌های دولتی و در صورت نیاز از بخش‌های خصوصی با رعایت تعرفه‌های رسمی فراهم نموده است.

وی افزایش رضایت‌مندی مخاطبان سازمان تأمین اجتماعی را از راهبردهای اساسی این سازمان عنوان کرد و گفت: با هدف جلب رضایت پزشکان و مؤسسات تشخیصی و درمانی طرف قرارداد جلسات کارشناسی متعددی از پاییز سال 83 در این سازمان برگزار شد و در نهایت متن قراردادها به صورتی ویرایش گردید تا ضمن شفافیت وظایف طرفین قرارداد، الفاضی که جنبه تحکمی داشت حذف شوند.

وی از جمله بندهایی که از سوی سازمان تأمین اجتماعی در متن قرارداد جدید مورد تأکید قرار گرفته است را ارائه خدمات درمانی از سوی مؤسسات طرف قرارداد به بیمه‌شدگان براساس قوانین مصوب، عنوان کرد و افزود: در متن قرارداد جدید تأکید شده است که پزشک معالج ضمن صرف زمان مناسب برای معالجه بیمار، مبلغ فرانشیز را براساس آنچه تعیین شده دریافت نماید، همچنین تمام مراکز طرف قرارداد موظف شده اند درصورت تغییر ساعت کارشان این موضوع را ظرف دو هفته به سازمان تامین اجتماعی اعلام کنند.

معاون برنامه‌ریزی اداره ‌کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی افزود: در بخشی از این قرارداد بر رعایت دستورالعمل‌ها و ضوابط ابلاغی سازمان تامین اجتماعی شامل کلیه دستورالعمل‌های ابلاغی چه قبل و چه بعد از قرارداد در مورد بیمه‌شدگان سازمان و همچنین تحویل نسخ مراکز درمانی طرف‌ قرارداد تا دهم هر ماه به سازمان تأکید شده است که در صورت تخطی از این امر مسئولیت تأخیر در پرداخت و اشکالاتی که در رسیدگی ایجاد می‌شود معطوف به مراکز درمانی طرف قرارداد خواهد بود.

دکتر اهوازی همکاری طرف‌های قرارداد با بازرسین سازمان تأمین اجتماعی را یکی از بندهای مشخص شده در متن جدید قرارداد عنوان کرد و افزود: براساس این بند در صورتی که طرف‌های قرارداد با بازرسین سازمان تأمین اجتماعی همکاری نکنند، سازمان مخیر است که در این خصوص تصمیم مقتضی را اخذ کند. همچنین در صورت تخطی مراکز طرف قرارداد از ضوابط اعلامی سازمان اجازه دارد براساس ماده 97 قانون تأمین اجتماعی نسبت به اخذ خسارت اقدام کند.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که در متن جدید قرارداد به شکل شفاف بر آن تأکید شده و جزء تعهدات سازمان نیز قلمداد می‌شود این است که در صورت اشتباه در محاسبه مبلغ پرداختی به مراکز درمانی طرف قرارداد، مراکز اسناد پزشکی اجازه دارند که در صورت اعتراض یا مشخص شدن موضوع مبلغ کسری را به آنها پرداخت کنند.

معاون برنامه‌ریزی اداره کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی درخصوص شرایط پرداخت وجوه صورت حساب‌ها گفت: پرداخت 60 درصد صورتحساب به طرف قرارداد ابتدای تحویل اسناد و پرداخت 40درصد مابقی ظرف 60 روز پس از رسیدگی کامل اسناد براساس قرارداد جدید انجام خواهد گرفت و متن قرارداد به مراکز اسناد پزشکی وسایر

جشنواره ملی فرهنگ مالیاتی در تیرماه 85 برگزار می شو د


رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور :
جشنواره ملی فرهنگ مالیاتی در تیرماه 85 برگزار می شود
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از سال 85 به عنوان نقطه عطف تحول فرهنگی در نگرش به مقوله مالیات نام برد .
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان امور مالیاتی کشور ، دکتر علی اکبر عرب مازار ، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور که در نخستین نشست خبری با رسانه های جمعی کشور سخن می گفت ، با اشاره به اهمیت ایجاد بسترهای فرهنگی لازم به منظور نهادینه کردن جایگاه مالیات گفت : تلاش می کنیم تا در سال آینده و در نخستین سال کاری دولت عدالت محور ، ساز و کار تحول فرهنگی لازم در نگرش به مقوله مالیات فراهم آید که این امر ، به تحقق عدالت اجتماعی با مکانیزم اتکا به درآمدهای مالیاتی خواهد انجامید .
وی افزود : به همین منظور ، جشنواره ملی فرهنگ مالیاتی ، در تیرماه سال 85 و با مشارکت و همراهی تمامی دستگاه ها ، در بخش های مختلف فرهنگی ، آموزشی و رسانه ای کشور برگزار می شود که برای نخستین بار تدارک دیده شده است .
وی همچنین گفت : در بخش رسانه ای و مطبوعاتی ، به زودی فراخوان برای ارسال آثار اعلام و منتشر خواهد شد تا اولین جشنواره مطبوعات در زمینه فرهنگ مالیاتی از سال 85 برگزار شود .
دکتر عرب مازار همچنین اعلام کرد : دبیرخانه جشنواره ملی فرهنگ مالیاتی بزودی تشکیل و به اطلاع رسانی و تعامل مستمر با نمایندگان رسانه های خبری خواهد پرداخت .
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ، درخصوص طرح مالیات بر ارزش افزوده گفت : نگرانی های تولید کنندگان از طرح مالیات بر ارزش افزوده ، به دلیل اطلاع رسانی نامناسب درخصوص این طرح است ، چرا که پیش از تصویب یک لایحه ، نمی توان به شکل لازم پیرامون آن اطلاع رسانی کرد . وی افزود : برای اطلاع رسانی کافی در این خصوص ، لازم است ابتدا این لایحه در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد .
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ، ادامه داد : طبق لایحه پیشنهادی ، یکسال پس از انقضای سال تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرا می شود ، بنابر این برای اجرای این طرح و نیز اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این خصوص ، زمان مناسبی در نظر گرفته شده است .
وی افزود : عمده نگرانی ها درخصوص مالیات بر ارزش افزوده ، مربوط به نحوه اجرای مالیات بر ارزش افزوده است نه اصل این لایحه . بخشی از این نگرانی ها نیز مربوط به این مسئله است که تولید کنندگان ، مالیات بر ارزش افزوده را با تجمیع عوارض اشتباه می گیرند ، در حالیکه تجمیع عوارض ، از تولید کنندگان دریافت می شود و مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده .
عرب مازار ، با اشاره به این مطلب که با اجرای مالیات بر ارزش افزوده ، قانون تجمیع عوارض از فهرست قوانین حذف خواهد شد ، خاطر نشان کرد : حذف قانون تجمیع عوارض ، به نفع تولید کنندگان است ، ضمن اینکه با اجرای مالیات بر ارزش افزوده ، مالیات از بخش درآمد ، به بخش مصرف انتقال خواهد یافت . وی ادامه داد : در ماده 12 لایحه مالیات بر ارزش افزوده ، با معاف کردن اقلام زیادی از کالاهای متعلق به سبد مصرفی خانوار ، آثار تورمی این طرح تا حدودی ، کاهش یافته است .
عرب مازار درخصوص میزان فشار مالیات بر ارزش افزوده بر دهک های مختلف جامعه ، عنوان کرد : فشار مالیات بر ارزش افزوده بر دهک های پایین و بالای جامعه یکسان نیست ، بر همین اساس ، در لایحه مالیات بر ارزش افزوده به گونه ای عمل شده تا این نوع مالیات به دهک های بالاتر از پنج و شش اعمال شود .
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ، نرخ پیش بینی شده برای تورم حاصل از اجرای این طرح را یک و نیم درصد ( 5/1 درصد ) ذکر کرد و گفت : البته نباید از نظر دور داشت که با حذف قانون تجمیع عوارض ، امکان کاهش این میزان تورم نیز وجود دارد .
عرب مازار ، درخصوص زمان تصویب و اجرای لایحه مالیات بر ارزش افزوده خاطر نشان کرد : لایحه مالیات بر ارزش افزوده ، علی القاعده بعد از تصویب لایحه بودجه سال 85 ، به صحن علنی مجلس خواهد رفت و در صورت تصویب ، سازمان امور مالیاتی کشور ، حداقل یکسال وقت خواهد داشت تا زمینه های اجرای این طرح را فراهم کرده و فرهنگ سازی لازم در این خصوص را نیز در جامعه به اجرا بگذارد .
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ، درخصوص مجموعه اصلاحات صورت گرفته در نظام مالیاتی کشور گفت : از ابتدای برنامه سوم توسعه ، نظام مالیاتی کشور دچار اصلاحات اساسی شده که از آن جمله می توان به تاسیس سازمان امور مالیاتی کشور ، اجرای طرح نظام جامع اطلاعات مالیاتی کشور و نیز سیاست انتقال بار مالیاتی از بخش درآمد به بخش مصرف اشاره کرد .
وی ادامه داد : در همین دوره ، همچنین پروژه های فرهنگ سازی عمده ای تعریف و به اجرا درآمد که طرح خود اظهاری مالیاتی و نامگذاری روز مالیات ، از جمله آنهاست .
عرب مازار ، با اشاره به اهمیت بخش نرم افزاری در زمینه مالیات ، خاطر نشان کرد : فرهنگ سازی مالیاتی و مدیریت ، از جمله مباحث مهم در بخش نرم افزاری حوزه مالیات است که می باید به شکل جدی مورد توجه قرار گیرد . وی ادامه داد : برگزاری جشنواره ملی فرهنگ مالیاتی در سال 85 ، از جمله طرح های سازمان جهت بستر سازی فرهنگی پیرامون مفهوم مالیات در جامعه است .
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ، تحقق درآمد های وصولی در بخش مالیات های مستقیم طی 10 ماهه سال جاری را 97 درصد عنوان کرد و گفت : سه درصد عدم تحقق مالیات های مستقیم تاکنون نیز ، مربوط به بخش های مالیات بر ثروت و نقل و انتقال سهام و مسکن و اوراق بهادار بوده که تا پایان سال ، ممکن است کسری موجود جبران شود .
وی در توضیح بیشتر علت عدم تحقق سه درصد از درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده افزود : در سال جاری ، برای بخش نقل و انتقال مالیات سهام ، 1330 میلیارد ریال درآمد پیش بینی شده بود که به دلیل رکود بازار سهام ، تنها حدود 540 میلیارد ریال آن تحقق خواهد یافت . بر همین اساس ، برای سال آتی نیز ، بیش از 329 میلیارد ریال درآمد برای این بخش پیش بینی نشده است .
عرب مازار در خصوص سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه کل کشور در سال 85 گفت : در سال جاری ، سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه کل کشور 35 درصد بود که در سال 85 به 26 درصد کاهش خواهد یافت .
عرب مازار درخصوص لزوم ایجاد امنیت اقتصادی در کشور ، خاطر نشان کرد :
بحث امنیت ، بحث گسترده ای است و فقط مربوط به حوزه مالیات ها نیست . در مطالعات اقتصادی که در دنیا انجام می شود ، معمولاً 10 عامل را برای بررسی میزان امنیت اقتصادی در نظر می گیرند که مالیات ، آخرین آنهاست .
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ، در خصوص درآمد حاصل از مالیات شرکت های دولتی گفت : از دو سال گذشته ، مالیات شرکت های دولتی از ، به صورت ماهانه و به شکل یک دوازدهم علی الحساب در طی سال ، وصول می شود و میزان مالیات مربوط به این بخش در سال جاری، بیش از هزار میلیارد تومان بوده است و در بودجه سال 85 ، مالیات بخش شرکت های دولتی ، نسبت به سال جاری ، 70 درصد افزایش خواهد یافت .
وی درخصوص ردیف پیش بینی شده برای مالیات وصولی از نهادهای دولتی در بودجه سال جاری خاطر نشان کرد : در بخش نهادهای دولتی ، در بودجه سال جاری ، ردیفی به میزان 700 میلیارد ریال پیش بینی شده که به صورت مستقیم به خزانه واریز می شود .
عرب مازار ، اجرای طرح پلیس مالیاتی در کشور را به دلیل عدم وجود بودجه لازم و نیز فقدان برنامه ریزی لازم در این خصوص منتفی دانست و گفت : در حال حاضر ، هیچ سیاستی در این خصوص در دستور کار ما قرار ندارد .
وی مجموع درآمد های مالیاتی پیش بینی شده در لایحه بودجه سال 85 را 166 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت : از این میزان ، حدود 48 هزار میلیارد ریال توسط سازمان گمرک و مابقی توسط سازمان امور مالیاتی کشور وصول خواهد شد .
عرب مازار ، درخصوص اجرای عدالت در نظام مالیاتی کشور خاطر نشان کرد : در بحث مالیات ها ، از جنبه دیگری به مفهوم عدالت نگاه می شود . در حوزه مالیات ها ، عدالت هم به صورت هزینه ای و در قالب اعمال معافیت ها و در نظر گیری عدالت افقی و عمودی در قانون ، و نیز به صورت عدالت محوری در عمل و اجرای قانون صورت می گیرد .
وی افزایش درآمدهای مالیاتی را یکی از الزامات ایجاد سیستم درون زا بر شمرد و گفت : سیاست تامین هزینه های دولت از محل درآمدهای مالیاتی که در برنامه سوم توسعه مورد توجه قرار گرفت ، سیاستی بود در راستای درون زایی اقتصاد ، که در صورت هماهنگی با دیگر سیاست های مالی و پولی ، به تحقق چشم انداز 20 ساله نظام منجر خواهد شد .

دستورالعمل حسابرسی مالیاتی برای حسابداران رسمی و موسسات حسابرسی

جمهوری اسلامی ایران
سازمان امور مالیاتی کشور

گزارش حسابرسی مالیاتی موضوع ماده 272 اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380

معاونت فنی و حقوقی
دفتر خدمات مالیاتی
تیرماه 1382


بسمه الله الرحمان الرحیم

بسمه تعالی

دستورالعمل حسابرسی مالیاتی برای حسابداران رسمی و موسسات حسابرسی
عضو جامعه حسابداران رسمی ایران

نمونه گزارش حسابرسی مالیاتی موضوع ماده 272 الحاقی قانون مالیاتهای مستقیم توسط سازمان امور مالیاتی کشور تنظیم و جهت استفاده سازمان حسابرسی و حسابداران رسمی منتشر شده , لذا سازمان حسابرسی و حسابداران رسمی و موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران ملزم هستند در تهیه گزارش شرکتها و موسسات مورد حسابرسی دقیقاً وفق فرم مذکور عمل نمایند, به نحوی که پاسخ مندرجات تمامی قسمتهای آن از جمله معاملات با اشخاص ثالث , مالیاتهای تکلیفی و هزینه ها دقیقاً داده شود . علاوه برلزوم تدقیق در مندرجات فرم یادشده و پاسخگویی به هریک از موارد, حسابداران مزبور در رسیدگی و تنظیم گزارش ملزم به رعایت قوانین و مقررات مالیاتی و استانداردهای حسابرسی می باشندکه در این مقوله به ذکر برخی نکات مهم به شرح زیر اکتفامی شود:
- - ضمناً در بندهای ذیل منظور از حسابرس مالیاتی , سازمان حسابرسی یا حسابداران رسمی یا موسسات رسمی عضو جامعه حسابداران رسمی میباشد.
1- مبنای تعیین درآمد مشمول مالیات , قانون مالیاتهای مستقیم و مقررات مربوط به آن است که عندالاقتضاء با در نظر گرفتن سایر قوانین موضوعه از جمله قانون تجارت , قانون محاسبات عمومی , قوانین بودجه سنواتی و اساسنامه قانونی شرکتهای دولتی و استانداردهای حسابداری (تا آن حد که مغایرت آشکار با قانون مالیاتهای مستقیم نداشته باشد) اعمال می شود.
2- در تعیین درآمد مشمول مالیات , چنانچه در مواردی قانون مستقیم صراحتی نسبت به موضوع نداشته ولی سایر قوانین موضوعه دارای حکم معین درآن مورد باشند , حکم مزبور ملاک عمل قرار خواهد گرفت , با این توضیح که در موارد سکوت و ابهام , به ترتیب آراء ابلاغ شده شورای عالی مالیاتی و نیز بخشنامه ها و دستور العمل های سازمان امورمالیاتی کشور, استانداردهای حسابداری ملاک عمل خواهد بود.
3- در تعیین درآمد مشمول مالیات , شرایط و احکام هزینه های قابل قبول و استهلاکات موضوع فصل دوم از باب چهارم (مواد 147 تا 151 ) قانون مالیاتهای مستقیم و مصوبات هیات وزیران و وزیر امور اقتصادی و دارائی حسب مورد در باره هزینه های قابل قبول ملاک عمل خواهد بود.
4- هرگاه حسابرس مالیاتی در اجرای بند الف ماده 272 قانون مالیات های مستقیم به موارد ایرادی برخورد نماید که به اعتبار دفاتر خللی وارد ننماید و تعیین درآمد واقعی مشمول مالیات امکان پذیر باشد ضمن درج موارد ایراد در گزارش خود , درآمد مشمول مالیات را تعیین خواهد کرد و در صورتی که دفاتر و اسناد مدارک مزبور برای محاسبه درآمد مشمول مالیات بنظر حسابرس مالیاتی به علت عدم رعایت موازین و آیین نامه مربوط به روش نگه داری دفاتر و اسناد و مدارک و نحوه ثبت وقایع مالی و چگونگی تنظیم صورتهای مالی نهایی مورد قبول واقع نشود باید دلایل رد دفاتر را حداکثر ظرف یکماه پس از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه به اداره امور مالیاتی ذیربط و مودی کتباً اعلام نماید تا اداره امورمالیاتی نظر هیات موضوع بند 3 ماده 97 قانون مذکور را اخذ نماید. چنانچه نظر هیات موضوع بند 3 ماده 97 قانون فوق الذکر مبنی برتائید اعتبار دفاتر باشد . نظر هیات باید بوسیله اداره امور مالیاتی حداکثر ظرف پنج (5) روز بعد از صدور رای و یا حداکثر تا بیست (20) روز قبل از انقضای مهلت رسیدگی مذکور در تبصره یک ماده 272 جهت ادامه رسیدگی و تعیین درآمد مشمول مالیات به حسابرس مالیاتی ابلاغ شود.
در صورتیکه نظر هیات مبنی بر رد دفاتر باشد در این حالت اداره امور مالیاتی ضمن اعلام مراتب به حسابرس مالیاتی ظرف مهلت اخیر الذکر مطابق مقررات موضوعه نسبت به تعیین درآمد مشمول مالیات اقدام خواهد نمود.
5- چنانچه تا موعد مقرر ترازنامه و حساب سود زیان یا حساب درآمد و هزینه و حساب سود و زیان حسب مورد تسلیم اداره امور مالیاتی ذیربط نشده باشد رسیدگی و تعیین درآمد مشمول مالیات به عهده اداره امور مالیاتی خواهد بود.
6- در صورتی که قبل و یا بعداز صدور برگ تشخیص مالیات , اطلاعات و مدارک بدست آمده حاکی از فعالیتهای مکتوم و ثبت نشده باشد و نیاز به بررسی دفاتر و اسناد و مدارک باشد اداره امور مالیاتی (ممیزکل ) موضوع را کتباً از حسابرس مالیاتی یا مودی حسب مورد استعلام خواهد نمود , حسابرس مالیاتی یا مودی مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ دریافت استعلام در خصوص موضوع نظر خود را به اداره امور مالیاتی اعلام نماید . در صورت احراز موضوع درآمد مشمول مالیات این بخش از فعالیت مودی توسط اداره امور مربوط مطابق قوانین و مقررات مالیاتی تعیین خواهد شد.
7- در صورتی که قبل از صدور برگ تشخیص مالیات نسبت به گزارش حسابرسی مالیاتی درخصوص بندهای ب و ج ماده (272) قانون مالیاتهای مستقیم به توضیحات تکمیلی نیاز باشد اداره امور مالیاتی (ممیزکل ) موضوع را کتباً از حسابرس مالیاتی استعلام خواهد نمود.
8- حسابرس مالیاتی باید ظرف یک ماه از تاریخ دریافت استعلام اطلاعات تکمیلی را به اداره امور مالیاتی مربوط اعلام نماید .و چنانچه حسابرس مالیاتی در مهلت مقرر پاسخ استعلام را ندهد , درآمد مشمول مالیات و یا مالیاتهای تکلیفی این بخش از فعالیت مودی توسط اداره امور مالیاتی ذیربط مطابق قوانین و مقررات مربوط تعیین خواهد شد.
تبصره : در مواردیکه استعلام بعمل آمده در خصوص اعمال معافیتهای مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم و سایر قوانین ذیربط باشد چنانچه در مهلت مقرر از طرف حسابرس مالیاتی پاسخی داده نشود و یا پاسخ ارائه شده توسط حسابرس مالیاتی مورد قبول اداره مالیاتی (ممیزکل ) قرار نگیرد. در این صورت اداره امور مالیاتی با قبول رسیدگی و تعیین درآمد مشمول مالیات قبل از کسر معافیت توسط حسابرس مالیاتی نسبت به چگونگی اعمال معافیتها و تعیین مالیات مطابق قوانین و مقررات مالیاتهای مستقیم و بخشنامه ها و آرا شورای عالی مالیاتی و دستورالعملهای سازمان امور مالیاتی کشور اقدام خواهد نمود.
9- کلیه درآمدهای ابرازی یا شناخته شده توسط حسابرس مالیاتی از جمله درآمد حاصل از تسعیر دارائیها و بدهیهای ارزی مشمول مالیات است , مگر آنکه دلایل قانونی بر مبنی معافیت تمام یا برخی اقلام اقامه شود و یا به لحاظ تعلق مالیات به طریق خاص ( مواردی که طبق مقررات قانون مالیاتهای مستقیم دارای نرخ جداگانه ای هستند مانند نقل و انتقال قطعی املاک , حق واگذاری محل , درآمد اجاره , انتقال سهام , سود حاصله از سرمایه گذاری و........) , از شمول مالیات بردرآمد اشخاص حقوقی موضوع ماده 105 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مستثنی شده باشد .
10- در مورد تعدیلات بایستی کلیه اقلام بستانکار حساب تعدیلات سنواتی به درآمد مشمول مالیات افزوده شود.مگر آنکه به طریقی در درآمد مشمول مالیات سنوات قبل منظور شده و یا از معافیت مالیاتی قانونی برخوردار باشد و یا طرف حساب آن هزینه ای بوده که بوسیله ماموران مالیاتی غیر قابل قبول تلقی و از حساب هزینه برگشت شده باشد و اقلام بدهکار حساب تعدیلات سنواتی نیز, چنانچه ماهیت هزینه قابل قبول را داشته و قبلاً به حساب هزینه منظور نشده باشد . باید جز هزینه های قابل قبول محسوب شود.
11- فعالیتهایی که درآمد آن به موجب قوانین و مقررات از پرداخت مالیات معاف و یا مشمول نرخ جداگانه ای بوده , زیان مربوط به آن فعالیتها قابل کسر از درآمدها نبوده , و هزینه های مرتبط با آنها نیز جزء هزینه های قابل قبول منظور نخواهد شد .توجه شود که در صورت منفک نبودن هزینه , قدرالسهم مربوط به فعالیتهای معاف و غیر معاف بایستی با روشهای مناسب محاسبه و منظور گردد.
12- چون بررسیهائی که در حسابرسی مالیاتی انجام می شود , عمدتاً در حسابرسی عمومی صورتهای مالی نیز اجرا می شود (بجز مواردی که از حیث مالیاتی نیاز به بررسی بیشتر و یا زسیدگی های خاص می باشد) , از این رو توصیه می شود که به منظور حسابرسی هر چه جامعتر و پرهیز از دوباره کاری , حسابرسی صورتهای مالی را طوری برنامه ریزی و اجرا کنند که ضمن آن قادر به حسابرسی مالیاتی و در پی آن تهیه گزارش حسابرسی مالیاتی نیز باشند.
مواردی که در فرم نمونه گزارش حسابرسی مالیاتی ذکر شده , باید ابتدا با کار برگهای حسابرسی صورتهای مالی مطابقت داده شود و با عنایت به نتایج آن , هر مورد که نیازمند بررسی بیشتر می باشد , مشخص و راجع به آن ردیابی و رسیدگیهای لازم صورت پذیرد.
ضمناً کار برگهای حسابرسی مالیاتی باید در پرونده جداگانه ای به نام پرونده مالیاتی بایگانی و خلاصه ای از وضعیت هر سال به ترتیب در پرونده های جاری و دائمی در قسمتهای مربوط نگهداری شود.
13- چنانچه حسابرس مالیاتی در رسیدگیهای خود به مواردی برخورد نماید که تشریح آنها ضمن قسمتهای منظور شده در فرم میسر نیست , بایستی طی یاداشتهای جداگانه ضمیمه فرم گزارش , توضیحات لازم را بدهد.
14- گزارش حسابرس مالیاتی تنظیمی طبق نمونه فوق الاشعار همراه با مستندات مربوط به انضمام گزارش حسابرسی مالی باید به مودی تسلیم و از طریق مودی در اختیار اداره امور مالیاتی قرار گیرد.
15- از آنجا که برای امر حسابرسی مالیاتی دسترسی به تراز نامه و حساب سود وزیان و سایر اسناد و مدارک و اطلاعات و سوابق مالیاتی ضروری است , ادارات امور مالیاتی ذی ربط در صورت مراجعه حسابرس مالیاتی , همکاری های لازم را معمول و پرونده مالیاتی و اسناد و مدارک مربوط را در اختیار آنها قرار خواهند داد و ضمناً در صورت بروز اشکال در این خصوص و هر مورد حقوقی و اجرائی و اداری دیگر , حسابداران مذکور می توانند حسب مورد به معاونتهای سازمان امور مالیاتی کشور جهت رفع اشکال مراجعه نمایند.

بسمه تعالی
گزارش حسابرسی مالیاتی موضوع ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم

مقدمه و حدود رسیدگی
1- اظهارنامه مالیاتی , تراز نامه , صورت سود وزیان و جداول پیوست آن مربوط به شرکت برای سال منتهی به 13که توسط هیات مدیره شرکت تهیه و تائید شده , مورد حسابرسی مالیاتی این قرار گرفته است . مسئولیت این اظهار نظر نسبت به کفایت اسناد و مدارک حسابداری شرکت برای امر حسابرسی مالیاتی , تعیین درآمد مشمول مالیات و اظهارنظر نسبت به کسر و پرداخت مالیاتهای تکلیفی طبق مقررات مربوط , به اتکای رسیدگی های انجام شده جهت تهیه گزارش حسابرسی مالی مورخ این نسبت به صورتهای مالی و نیز براساس حسابرسی مالیاتی انجام شده نسبت به اسناد و مدارک و دفاتر قانونی مودی است .
2- حسابرسی این براساس مفاد قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه 1366 و اصلاحیه بعدی و همچنین اصلاحیه مصوب 27/11/1380 و مقررات مربوط , استانداردهای حسابرسی مصوبات سازمان امور مالیاتی کشور و دستورالعمل حسابرسی مالیاتی انجام شده است .
مبانی رسیدگی مزبور ایجاب می کند که این حسابرسی را چنان برنامه ریزی و اجرا کند که اطمینان معقول در نیل به اهداف حسابرسی مالیاتی در اجرای ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم بشرح بند یک فوق به دست آید.
این حسابرسی از جمله شامل رسیدگی به شواهد و مدارک پشتوانه مبالغ و اطلاعات مندرج در مستندات مزبور و در انطباق با مفاد قانون فوق الذکر است , به گونه ای که همراه با سایر رسیدگیها , مبنای معقول برای اظهار نظر فراهم آورد.

 

قسمت اول :توضیحات مربوط به شخص حقوقی

  1. مشخصات طبق مدارک

تاریخ ثبت

محل ثبت

شماره ثبت

نام

سال

ماه

روز

 

 

 

 

2- نشانی

1-2- نشانی اقامتگاه قانونی:

2-2  نشانی محل فعالیت  یا کارخانه:

3- سایر مشخصات :

سایر مجوزها

شماره اقتصادی پروانه بهره برداری پروانه تاسیس کارت بازرگانی شرح
 

 

        :شماره
 

 

        :تاریخ

4- ذکر انواع فعالیت شخص حقوقی و تاریخ شروع آن طبق مدارک .

5-  نوع شخصیت حقوقی .

6- میزان سرمایه با ذکر سرمایه پرداخت شده .

7-اسامی مدیران شخص حقوقی و صاحبان امضاء‌مجاز (موظف ، غیر موظف ) با ذکر درصد سهام و یا سهم الشرکه

8- تعداد شعب :.........نشانی :

: تعداد فروشگاهها:...... نشانی

:تعدا د نمایندگی ها  .........  نشانی

((  منظور از نمایندگی در این بند عبارتست از دفاتر کاری متعلق به شرکت که در نقاطی خارج از مرکز فعالیت شرکت واقع است و بعنوان شعبه به ثبت نرسیده است ))

قسمت دوم : اطلاعات مربوط به اظهارنامه و سوابق مالیاتی :

1- سالی مالی از ............ تا .............. می باشد.

2- مشخصات اظهارنامه ، تراز نامه و صورت حساب سود و زیان تسلیم شده .

(ارقام به ریال)

مالیات اظهارشده

درآمد مشمول مالیات ابرازی

 سود(زیان)ابرازی

شمارهواردهدفتر

اداره امور مالیاتی

تاریخ تسلیم

اظهارنامه

ترازنامه/صورتحساب

سودوزیان

زیان

سود

           

 

           

 

3- اطلاعات مالیاتی مربوط به سه سال اخیر

(ارقام به ریال)

مالیات قطعی

شده

درآمدمشمول مالیات

(زیان)قطعی شده

(سود(زیان

اظهارشده

نحوه رسیدگی فروش سالیانه

(کالا یا خدمات)

خرید سالیانه

(کالا،مواداولیه یا خدمات)*

 

سال مالیاتی

 

 

           
 

 

           
 

 

           



* خرید خدماتی مورد نظر است که مستقیماً با تولید یا فروش یا عرضه خدمات ارتباط دارد.
قسمت سوم : توضیحات مربوط به دفاتر و اسناد و مدارک و مندرجات آنها
1- الف فهرست و مشخصات دفاتر :
الف : فهرست دفاتر نانویس که حداکثر تا سه سال قبل , از اداره ثبت شرکتها , اخذ شده است .
دفتر روزنامه پلمپ شده شماره             تاریخ                  محل ثبت             تعداد            جلد
دفتر کل پلمپ شده شماره                   تاریخ                  محل ثبت             تعداد            جلد
ب : فهرست دفاتر ماخوذه از ادارات ثبت شرکتها برای سال مالی مورد رسیدگی
دفترروزنامه پلمپ شده شماره               تاریخ                  محل ثبت             تعداد            جلد
دفتر کل پلمپ شده شماره                    تاریخ                  محل ثبت             تعداد            جلد


ج : تعداد دفاتر ارائه شده شامل دفاتر معین دستی با ذکر نام و مشخصات دفتر و تعداد آن :



د: فهرست آن بخش از عملیات مالی که جهت ثبت و نگهداری آن از سیستم های رایانه ای استفاده میشود.



2-نتایج گزارش حسابرسی مالی :
در گزارش حسابرسی نسبت به صورتهای مالی اظهار نظر مقبول اظهار نظر مشروط اظهار نظر مردود یا عدم اظهار نظر ارائه شده است .
  3-اشاره به اینکه دفاتر مورد رسیدگی , در سال قبل در اجرای ماده 181 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند 1366 بازدید و کنترل شده است یا ذخیره و در صورت بازدید و کنترل , چه وضعی داشته است .




قسمت چهارم : توضیحات مربوط به حسابها:
1- ذکر اینکه تراز اختتامی سال قبل با تراز افتتاحی سال مورد رسیدگی از نظر اقلام و عناوین حسابها مطابقت داشته و مغایرتی مشاهده نشده و اگر اختلافی در میان باشد , موضوع اختلاف و آثار آن چه بوده است .




2- تشریح اهم رویه های حسابداری طی سال مالی مورد رسیدگی و در صورت تغییر آن نسبت به دوره مالی قبل , ذکر تغییرات و اثر آن برسود و زیان و درآمد مشمول مالیات سال مورد رسیدگی .



3- کنترل تراز حسابهای دفاتر کل معین و اظهار نظر نسبت به مطابقت آنها با دفاتر قانونی .



4-اظهار نظر نسبت به صحت مانده حسابها و اسناد دریافتنی و پرداختنی .



5- بررسی و انطباق صورت مغایرتهای بانکی با دفاتر و صورتحسابهای بانک و اظهار نظر نسبت به آن .



6- صورت معاملاتی که شخص حقوقی از طریق مشارکت یا مضاربه انجام داده است با تعیین میزان سود (زیان ) شریک یا صاحب سرمایه و نحوه پرداخت مالیات شریک یا صاحب سرمایه .(باستثنای قراردادهای مشارکت مدنی مضاربه منعقده با بانکها)


7-رسیدگی به صورت ریز کامل واردات و صادرات منعکس در دفاتر در سال مورد رسیدگی و انطباق با فهرست های واصله از شرکت سهامی خدمات ماشین های محاسب الکترونیکی موجود در پرونده مالیاتی و در صورت وجود مغایرت تعیین اثرات آن بر درآمد مشمول مالیات.



8- رسیدگی به صورت گردش مقداری و ریالی انواع مواد اولیه و کالا و تعیین میزان کسر یا اضافه ارزیابی براساس قیمت تمام شده و تعیین اثرات آن بردرآمد مشمول مالیات .

9- رسیدگی به صورت حساب قیمت تمام شده انواع کالاهای ساخته شده در مورد موسسات صنعتی و انطباق هزینه های مستقیم و غیرمستقیم تولید با دفاتر و اظهارنظر راجع به انطباق قیمت تمام شده کالای فروش رفته با صورت گردش کالای ساخته شده و تاثیر آن بر درآمد مشمول مالیات .




10- رسیدگی به صورت دارائی های قابل استهلاک , اظهارنظر نسبت به انطباق روشهای محاسبه هزینه اتسهلاک با مقررات قانونی و جدول استهلاکات , تعیین میزان کسر یا اضافه محاسبه هزینه استهلاک .



11- بررسی و اظهار نظر راجع به تغییرات ایجاد شده در اقلام دارائیها نسبت به سال مالی قبل و در صورت تجدید ارزیابی , ذکر اثرات آن در سود و زیان و درآمد مشمول مالیات سال مورد رسیدگی .



12- تعیین رقم قابل قبول از هزینه های تاسیس و هزینه های زائد بردرآمد دوره قبل از بهره برداری و بهره برداری آزمایشی درسال مورد رسیدگی .



13-بررسی حسابهای هریک از شعب شخص حقوقی و ذکر نتایج آن .
14- تطبیق اطلاعات و مدارک مالی موجود در پرونده مالیاتی (مانند فهرست پروانه های گمرکی و فهرست اظهارنامه های گمرکی و نیز اطلاعیه های واصله از طرف ادارات و واحدهای اطلاعات و خدمات مالیاتی اداره کل مالیاتی مربوط یا سایر اشخاص و مراجع ) در خصوص فعالیتهای انجام شده با دفاتر و ذکر مغایرتها.



قسمت پنجم : معاملات با اشخاص ثالث
اظهارنظر نسبت به ارسال خلاصه معاملات فصلی مربوط به عملکرد سال مورد رسیدگی .
 

 

 

           

قسمت ششم : اطلاعات مربوط به مالیاتهای تکلیفی که در طی دوره مالی کسر و پرداخت نشده و یا کمتر کسر و پرداخت شده است .

جریمه مانده بدهی شماره و تاریخ قبض رسید مالیاتی مالیات کسر شده مالیات پرداخت شده مالیات متعلق مبلغ موضوع تاریخ پرداخت نام و نشانی

دریافت

کننده

ردیف
                    1
                    2
                    3
                    4
                    5
                    6
                    7
                    8
                    9
                    10
                    11
                    12
                    13
                    14



قسمت هفتم : رسیدگی به هزینه و مالیات حقوق و دستمزد
الف – حساب هزینه حقوق و دستمزد رسیدگی شد, کل هزینه طبق دفاتر مبلغ
ریال میباشد.که به موجب فهرستهای تنظیمی و تسلیمی به اداره امور مالیاتی ذیربط , مبلغ پرداختی ریال بوده و مالیات متعلقه برابر مقررات مربوط محاسبه , کسر و پرداخت شده است .



ب – هیچگونه فهرستی به اداره امور مالیاتی ذیربط تسلیم ننموده که حسب رسیدگی میزان حقوق و دستمزد پرداختی طبق دفاتر مبلغ
ریال و مالیات متعلقه مبلغ ریال و جریمه آن مبلغ ریال می باشد و(طبق جدول پیوست )



ج – مبلغ حقوق و دستمزد به موجب فهرست تسلیمی به اداره امور مالیاتی , با هزینه ابرازی مبلغ ریال اختلاف دارد و مالیات متعلقه مبلغ ریال و جریمه آن مبلغ ریال میباشد .(طبق جدول پیوست )


جدول اطلاعات مربوط به مالیات متعلق به حقوق و دستمزدپرداختی یا تخصیصی که  طی سال کسر نشده و یا کمتر کسر و واریز شده است .

 

جریمه مانده بدهی شماره و تاریخ قبض رسید

مالیاتی

مبلغ مالیات پرداختی مالیات مکسوره مالیات متعلق تاریخ تخصیص جمع حقوق و

دستمزد

مشمول مالیات

جمع حقوق

و دستمزد

ماه
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 
                 

جمع

قسمت هشتم : ذکر انواع فعالیت های شخص حقوقی طبق دفاتر ارائه شده و اظهار نظر نسبت به کلیه منابع درآمد که مبلغ آن باید به حساب دوره عمل منظور گردد.

توضیحات مبلغ درآمد نام منبع درآمد
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

:قسمت نهم

الف : معافیت های مالیاتی متعلقه طبق قوانین و مقررات مالیاتی و سایر قوانین به  تفکیک نوع ، مبداء مدت ، مجوزقانونی ومیزان با ذکرمستندات آن .

یال)مبلغ

شماره ماده و مجوز قانونی مدت مبداء نوع معافیت
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         

ب : معافیت مالیاتی متعلق به اندوخته طرح و توسعه موضوع ماده 138 قانون مالیاتهای مستقیم.

1-  اندوخته طرح و توسعه قبل از اصلاحیه 27/11/1380

میزان هزینه انجام شده

برای طرح

میزان اندوخته شده ارزش کل طرح

(برآورد طبق مجوز)

سال شماره و تاریخ مجوزطرح

و توسعه

         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         

اظهار نظر حسابرس در رابطه با اجرای ماده 138 قانون مالیاتهای مستقیم مطابق قبل از اصلاحیه :

2- اظهار نظر در  رابطه با هزینه های انجام شده طرح و توسعه طبق ماده 138 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380

میزان هزینه انجام شده ارزش کل طرح

(برآورد طبق مجوز)

شماره و تاریخ مجوز طرح و توسعه
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

قسمت دهم : رسیدگی به حساب هزینه هاو تعیین اقلام غیر قابل قبول :

مبلغ (ریال)

دلائل قانونی عدم قبول هزینه

درج ماده قانونی ذیربط درصورت لزوم

شرح هزینه های غیر قابل قبول ردیف
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       

درصورتیکه هزینه های انجام شده مربوط به درآمدهای معاف و غیرمعاف میباشد و تفکیک آن امکان پذیر نباشد مطابق بند 11 دستور العمل اقدام و توضیحات لازم در یادداشت پیوست آورده شود.

:قسمت یازدهم

1) جدول تعیین درآمدذ مشمول مالیات

سود (زیان) مندرج در صورت سود و زیان تسلیمی

:اضافه میشود

هزینه های غیر قابل قبول مالیاتی موضوع قسمت دهم

تعدیلات موثر بر افزایش درآمد مشمول مالیات براساس رسیدگیهای بعمل آمده بشرح بندهای توضیحی قسمت یازدهم

  خالص اقلام بدهکارو بستانکارحساب تعدیلات سنواتی موثر بردرآمد مشمول  مالیات

جمع

درآمد مشمول مالیات قبل از کسر معافیتهای قانونی

:کسر میشود

 الف ) معافیتهای قانونی (موضوع قسمت نهم ) 

ب ) درآمدهائی که مالیات آن بطور مقطوع است :

(1

(2

(3

(4

(5

ج) قانون مالیاتهای مستقیم 105 ماده 5موارد موضوع تبصره :

(1

(2

د) استهلاک زیان قابل قبول سالهای قبل

جمع

 درآمد مشمول مالیات( زیان تائید شده )

143 اظهار نظر در مورد مالیاتهای مقطوع موضوع ماده 59و77 وتبصره های ماده   .قانون مالیاتهای  مستقیم

2- مالیات متعلق :

(ارقام به ریال)

مالیات متعلق درآمد مشمول مالیات

یا ماخذ محاسبه

شرح ردیف
    105مالیات شرکت موضوع ماده 1
    59مالیات موضوع ماده 2
    77مالیات موضوع ماده 3
    143مالیات موضوع تبصره های ماده 4
      5
      6
      7
      8
      9
      10
      11
      12
      13
      14
      15
      16
      17
      18

3-  بندهای توضیحی حسابرسی مالیاتی که موثر بر درآمد مشمول مالیات است به شرح زیر میباشد.

(1

(2

(3

(4

(5

(6

(7

 (8

(9

(10

(11

(12

(13

‌(14

(15

(16

(17

(18


4-اظهار نظر حسابرس با توجه به حسابرسی بعمل آمده :

الف :راجع به کفایت اسناد و مدارک :
1- به نظراین اسنادو مدارک حسابداری شرکت برای امر حسابرسی مالیاتی طبق مفاد قانون مالیاتهای مستقیم و مقررات مربوط و با رعایت اصول و ضوابط حسابداری کفایت داشته است .
2- با توجه به رسیدگیهای مالیاتی به عمل آمده .به دلیل آثار اساسی مورد (موارد) مندرج در بند(های)
بالا , اسناد ومدارک حسابداری شرکت برای امرحسابرسی مالیاتی کفایت نداشته است . بنابراین ,تعیین درآمد مشمول مالیات شرکت مزبور برای سال مالی منتهی به و اظهار نظر نسبت به کسر و پرداخت مالیاتهای تکلیفی آن طبق مفاد مواد قانونی مربوط , امکانپذیر نیست.

ب : راجع به تعیین درآمد مشمول مالیات :
1-به نظر این درآمد مشمول مالیات (زیان ) ابراز شده در اظهار نامه مالیاتی سال مالی منتهی به شرکت به مبلغ
ریال صحیح بوده و تائید میشود.
2- به نظر این براساس جدول تعیین درآمد مشمول مالیات فوق , درآمد مشمول مالیات (زیان ) مندرج در اظهارنامه مالیاتی سال مالی منتهی به که توسط شرکت مبلغ ریال ابراز گردیده مبلغ ریال تعیین میشود.
3- به نظر این بجز مورد (موارد) مندرج در بند(های)
بالا که لازم است درآمد مشمول مالیات آن توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین شود, مابقی درآمد مشمول مالیات (زیان) ابراز شده در اظهارنامه مالیاتی سال مالی منتهی به شرکت مبلغ ریال صحیح بوده و تائید میشود.
4- به نظر این بجز مورد (موارد) مندرج در بند(های) بالا که لازم است درآمد مشمول مالیات آن توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین شود, درآمد مشمول مالیات (زیان) ابرازشده در اظهارنامه مالیاتی سال مالی منتهی به که توسط شرکت مبلغ ریال ابراز گردیده , براساس جدول تعیین درآمدمشمول مالیات فوق مبلغ ریال تعیین میشود.
5- به نظر این به دلیل نامشخص بودن پیامدهای ناشی از رفع ابهام اساسی مندرج در بندهای مالی منتهی به امکان پذیر نبوده و مطابق مقررات موضوعه منوط به اعلام نظر سازمان امور مالیاتی کشور است .

ج : راجع به رعایت قوانین و مقررات در خصوص کسر و پرداخت مالیاتهای تکلیفی
1- این به شواهدی که نشان دهد مالیاتهای تکلیفی و همچنین مالیاتهای مقطوع قابل وضع در منبع , طبق مفاد قانونی مربوط کسر و پرداخت نشده , برخورد نکرده است .
2- به نظر این باتوجه به موارد مندرج در بندهای این گزارش , قوانین و مقررات مالیاتی در خصوص کسر و پرداخت تمام یا قسمتی از مالیاتهای تکلیفی توسط شرکت رعایت نشده است بنابراین مالیاتهای تکلیفی کسر و پرداخت نشده و جرایم متعلق به شرح جداول (مالیاتهای تکلیفی و مالیات حقوق و دستمزد ) این گزارش می باشد.

قسمت دوازدهم :
سایرتوضیحات :








نام و نام خانوادگی حسابرس یا حسابرسان تاریخ تنظیم
مشخصات موسسه حسابرسی مهر وامضاء