نقشه پرتال حسابیران www.hesabiran.com

بازدید کننده محترم لطفآ به نشانی جدید اینترنتی سایت حسابیران www.hesabiran.com مراجعه نمائید . با تشکر مدیریت سایت حسابیران

نقشه پرتال حسابیران www.hesabiran.com

بازدید کننده محترم لطفآ به نشانی جدید اینترنتی سایت حسابیران www.hesabiran.com مراجعه نمائید . با تشکر مدیریت سایت حسابیران

جشنواره ملی فرهنگ مالیاتی در تیرماه 85 برگزار می شو د


رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور :
جشنواره ملی فرهنگ مالیاتی در تیرماه 85 برگزار می شود
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از سال 85 به عنوان نقطه عطف تحول فرهنگی در نگرش به مقوله مالیات نام برد .
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان امور مالیاتی کشور ، دکتر علی اکبر عرب مازار ، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور که در نخستین نشست خبری با رسانه های جمعی کشور سخن می گفت ، با اشاره به اهمیت ایجاد بسترهای فرهنگی لازم به منظور نهادینه کردن جایگاه مالیات گفت : تلاش می کنیم تا در سال آینده و در نخستین سال کاری دولت عدالت محور ، ساز و کار تحول فرهنگی لازم در نگرش به مقوله مالیات فراهم آید که این امر ، به تحقق عدالت اجتماعی با مکانیزم اتکا به درآمدهای مالیاتی خواهد انجامید .
وی افزود : به همین منظور ، جشنواره ملی فرهنگ مالیاتی ، در تیرماه سال 85 و با مشارکت و همراهی تمامی دستگاه ها ، در بخش های مختلف فرهنگی ، آموزشی و رسانه ای کشور برگزار می شود که برای نخستین بار تدارک دیده شده است .
وی همچنین گفت : در بخش رسانه ای و مطبوعاتی ، به زودی فراخوان برای ارسال آثار اعلام و منتشر خواهد شد تا اولین جشنواره مطبوعات در زمینه فرهنگ مالیاتی از سال 85 برگزار شود .
دکتر عرب مازار همچنین اعلام کرد : دبیرخانه جشنواره ملی فرهنگ مالیاتی بزودی تشکیل و به اطلاع رسانی و تعامل مستمر با نمایندگان رسانه های خبری خواهد پرداخت .
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ، درخصوص طرح مالیات بر ارزش افزوده گفت : نگرانی های تولید کنندگان از طرح مالیات بر ارزش افزوده ، به دلیل اطلاع رسانی نامناسب درخصوص این طرح است ، چرا که پیش از تصویب یک لایحه ، نمی توان به شکل لازم پیرامون آن اطلاع رسانی کرد . وی افزود : برای اطلاع رسانی کافی در این خصوص ، لازم است ابتدا این لایحه در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد .
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ، ادامه داد : طبق لایحه پیشنهادی ، یکسال پس از انقضای سال تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرا می شود ، بنابر این برای اجرای این طرح و نیز اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این خصوص ، زمان مناسبی در نظر گرفته شده است .
وی افزود : عمده نگرانی ها درخصوص مالیات بر ارزش افزوده ، مربوط به نحوه اجرای مالیات بر ارزش افزوده است نه اصل این لایحه . بخشی از این نگرانی ها نیز مربوط به این مسئله است که تولید کنندگان ، مالیات بر ارزش افزوده را با تجمیع عوارض اشتباه می گیرند ، در حالیکه تجمیع عوارض ، از تولید کنندگان دریافت می شود و مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده .
عرب مازار ، با اشاره به این مطلب که با اجرای مالیات بر ارزش افزوده ، قانون تجمیع عوارض از فهرست قوانین حذف خواهد شد ، خاطر نشان کرد : حذف قانون تجمیع عوارض ، به نفع تولید کنندگان است ، ضمن اینکه با اجرای مالیات بر ارزش افزوده ، مالیات از بخش درآمد ، به بخش مصرف انتقال خواهد یافت . وی ادامه داد : در ماده 12 لایحه مالیات بر ارزش افزوده ، با معاف کردن اقلام زیادی از کالاهای متعلق به سبد مصرفی خانوار ، آثار تورمی این طرح تا حدودی ، کاهش یافته است .
عرب مازار درخصوص میزان فشار مالیات بر ارزش افزوده بر دهک های مختلف جامعه ، عنوان کرد : فشار مالیات بر ارزش افزوده بر دهک های پایین و بالای جامعه یکسان نیست ، بر همین اساس ، در لایحه مالیات بر ارزش افزوده به گونه ای عمل شده تا این نوع مالیات به دهک های بالاتر از پنج و شش اعمال شود .
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ، نرخ پیش بینی شده برای تورم حاصل از اجرای این طرح را یک و نیم درصد ( 5/1 درصد ) ذکر کرد و گفت : البته نباید از نظر دور داشت که با حذف قانون تجمیع عوارض ، امکان کاهش این میزان تورم نیز وجود دارد .
عرب مازار ، درخصوص زمان تصویب و اجرای لایحه مالیات بر ارزش افزوده خاطر نشان کرد : لایحه مالیات بر ارزش افزوده ، علی القاعده بعد از تصویب لایحه بودجه سال 85 ، به صحن علنی مجلس خواهد رفت و در صورت تصویب ، سازمان امور مالیاتی کشور ، حداقل یکسال وقت خواهد داشت تا زمینه های اجرای این طرح را فراهم کرده و فرهنگ سازی لازم در این خصوص را نیز در جامعه به اجرا بگذارد .
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ، درخصوص مجموعه اصلاحات صورت گرفته در نظام مالیاتی کشور گفت : از ابتدای برنامه سوم توسعه ، نظام مالیاتی کشور دچار اصلاحات اساسی شده که از آن جمله می توان به تاسیس سازمان امور مالیاتی کشور ، اجرای طرح نظام جامع اطلاعات مالیاتی کشور و نیز سیاست انتقال بار مالیاتی از بخش درآمد به بخش مصرف اشاره کرد .
وی ادامه داد : در همین دوره ، همچنین پروژه های فرهنگ سازی عمده ای تعریف و به اجرا درآمد که طرح خود اظهاری مالیاتی و نامگذاری روز مالیات ، از جمله آنهاست .
عرب مازار ، با اشاره به اهمیت بخش نرم افزاری در زمینه مالیات ، خاطر نشان کرد : فرهنگ سازی مالیاتی و مدیریت ، از جمله مباحث مهم در بخش نرم افزاری حوزه مالیات است که می باید به شکل جدی مورد توجه قرار گیرد . وی ادامه داد : برگزاری جشنواره ملی فرهنگ مالیاتی در سال 85 ، از جمله طرح های سازمان جهت بستر سازی فرهنگی پیرامون مفهوم مالیات در جامعه است .
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ، تحقق درآمد های وصولی در بخش مالیات های مستقیم طی 10 ماهه سال جاری را 97 درصد عنوان کرد و گفت : سه درصد عدم تحقق مالیات های مستقیم تاکنون نیز ، مربوط به بخش های مالیات بر ثروت و نقل و انتقال سهام و مسکن و اوراق بهادار بوده که تا پایان سال ، ممکن است کسری موجود جبران شود .
وی در توضیح بیشتر علت عدم تحقق سه درصد از درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده افزود : در سال جاری ، برای بخش نقل و انتقال مالیات سهام ، 1330 میلیارد ریال درآمد پیش بینی شده بود که به دلیل رکود بازار سهام ، تنها حدود 540 میلیارد ریال آن تحقق خواهد یافت . بر همین اساس ، برای سال آتی نیز ، بیش از 329 میلیارد ریال درآمد برای این بخش پیش بینی نشده است .
عرب مازار در خصوص سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه کل کشور در سال 85 گفت : در سال جاری ، سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه کل کشور 35 درصد بود که در سال 85 به 26 درصد کاهش خواهد یافت .
عرب مازار درخصوص لزوم ایجاد امنیت اقتصادی در کشور ، خاطر نشان کرد :
بحث امنیت ، بحث گسترده ای است و فقط مربوط به حوزه مالیات ها نیست . در مطالعات اقتصادی که در دنیا انجام می شود ، معمولاً 10 عامل را برای بررسی میزان امنیت اقتصادی در نظر می گیرند که مالیات ، آخرین آنهاست .
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ، در خصوص درآمد حاصل از مالیات شرکت های دولتی گفت : از دو سال گذشته ، مالیات شرکت های دولتی از ، به صورت ماهانه و به شکل یک دوازدهم علی الحساب در طی سال ، وصول می شود و میزان مالیات مربوط به این بخش در سال جاری، بیش از هزار میلیارد تومان بوده است و در بودجه سال 85 ، مالیات بخش شرکت های دولتی ، نسبت به سال جاری ، 70 درصد افزایش خواهد یافت .
وی درخصوص ردیف پیش بینی شده برای مالیات وصولی از نهادهای دولتی در بودجه سال جاری خاطر نشان کرد : در بخش نهادهای دولتی ، در بودجه سال جاری ، ردیفی به میزان 700 میلیارد ریال پیش بینی شده که به صورت مستقیم به خزانه واریز می شود .
عرب مازار ، اجرای طرح پلیس مالیاتی در کشور را به دلیل عدم وجود بودجه لازم و نیز فقدان برنامه ریزی لازم در این خصوص منتفی دانست و گفت : در حال حاضر ، هیچ سیاستی در این خصوص در دستور کار ما قرار ندارد .
وی مجموع درآمد های مالیاتی پیش بینی شده در لایحه بودجه سال 85 را 166 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت : از این میزان ، حدود 48 هزار میلیارد ریال توسط سازمان گمرک و مابقی توسط سازمان امور مالیاتی کشور وصول خواهد شد .
عرب مازار ، درخصوص اجرای عدالت در نظام مالیاتی کشور خاطر نشان کرد : در بحث مالیات ها ، از جنبه دیگری به مفهوم عدالت نگاه می شود . در حوزه مالیات ها ، عدالت هم به صورت هزینه ای و در قالب اعمال معافیت ها و در نظر گیری عدالت افقی و عمودی در قانون ، و نیز به صورت عدالت محوری در عمل و اجرای قانون صورت می گیرد .
وی افزایش درآمدهای مالیاتی را یکی از الزامات ایجاد سیستم درون زا بر شمرد و گفت : سیاست تامین هزینه های دولت از محل درآمدهای مالیاتی که در برنامه سوم توسعه مورد توجه قرار گرفت ، سیاستی بود در راستای درون زایی اقتصاد ، که در صورت هماهنگی با دیگر سیاست های مالی و پولی ، به تحقق چشم انداز 20 ساله نظام منجر خواهد شد .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد